Anmälningstiden för nästa års kryssning har börjat för länge sen.
Åka eller inte åka – det är frågan? För min del är det i så fall tredje året i rad.
Det är mycket som skall vägas för och emot innan man bestämmer sig.
Om jag berättar för er vad det egentligen går ut på – kanske ni kan hjälpa mig?
The Low Carb Cruise
http://www.lowcarbcruiseinfo.com/
Kryssningarna har anordnats sen 2008 av Jimmy Moore och hans Cruise Committe.
2013 års kryssning är planerad till 5-12 maj och utgår från Galveston, Texas med Carnival Magic. Det är samma hamn och som 2012, men en annan resrutt.
Planeringen pågår hela tiden. Vi hinner knappt iland när nästa kryssning annonseras. Det är många almanackor som skall synkroniseras innan alla talare är bokade. Konferensen är så stor att bara Carnivals största fartyg har tillräckligt stora konferensutrymmen. I år var vi ca 250 anmälda från hela USA och många andra länder, Australien var nog längst bort och från Sverige var vi ett 20-tal inkl barn. Som medarrangör för vår årliga Åbo-kryssning inser jag rätt snabbt skillnaden i administration. Roligt är att vi startade precis samma år oberoende av varandra.
Anmälan
Anmälan sker enligt hemsidans instruktioner (länk ovan). Bokar man hytt via Carnivals egen hemsida får man inte automatiskt plats i konferenslokalen. Becky Gholson Gandy förhandlar med Carnival om hytter, priser och grupprabatter och dessa uppgifter presenteras på hemsidan. Det finns olika behov av komfort och pris och hon försöker få med allas krav och förväntningar i utbudet.
Priset är ”All inclusive” dvs i princip allt ingår utom dricka. Det finns ett finare Steakhouse ombord och någon Coffee Shop, där man betalar extra. För oss svenskar är det ovant att dricks är obligatoriskt (en del av priset) och att man så gott som alltid i USA lägger skatt på priserna efteråt. För att garanteras plats betalar man en anmälningsavgift och sen i början av nästa år en större deposition. Slutbetalning är någon månad före avresa. 2012 var hela fartyget i princip fullbokat (3690 passagerare).
Ungefärligt pris för kryssningen
Just nu kostar billigaste alternativet per person (delad insideshytt) ca 1042 $ (inkl försäkring, förbetald dricks och jag TROR skatt, det står inte att det inte ingår). Vill man ha hytten ensam betalar man nästan dubbelt (jag tror de drar av någon symbolisk summa för maten).
Med dagens kurs 6,61 blir det 6885 SEK (984 kr per person och dygn) för en hel veckas boende, fri tillgång till mat och tre landstigningar (Mahogany Bay, Isla Roatan, Belize och Cozumel, Mexico) förutom tre dagars konferens med föreläsningar och en utmärkt välorganiserad frågestund sista dagen. Kostnad för ev utflykter man önskar göra under landstigningsdagarna tillkommer.
Den som är intresserad av de olika hytterna kan söka upp däcksplanen för fartyget Carnival Magic på Carnivals hemsida.
Kostnad för flygresa från Stockholm är just nu ca 5 800 kr, sen tillkommer ev hotellnatt före och om man önskar stanna en natt efter kryssningen (man kommer i land på morgonen så det går att resa hem samma dag).
Förberedelser
När man väl bestämt sig och anmälan är klar börjar en lång tid av väntan. Då kan man passa på att via Facebook träffa andra kryssningspassagerare och ta del av deras tips och erfarenheter. Tex fundera över varför det är så vikigt att få med en Magic Bullet i packningen. Man kan också se gamla bilder från tidigare kryssningar och ta del av funderingar kring utflykter och annat kul som händer runt omkring själva konferensen. Någonting jag själv gjort som förberedelse har varit att googla runt på alla talare och läsa och lära om vad som gjort att just de får vara med. Det är ett sätt att komma bättre förberedd, när man som jag inte är helt bra på att förstå engelska när vi passerat turistspråket. Jag har inhämtat det viktigaste av deras budskap redan i förväg och har därför bättre kunnat förstå och ta till mig det som sägs under själva föreläsningen.
Äntligen dags för avresa
I år samlades de som ville (för en extra kostnad) kvällen före avresa på Hilton Garden Inn Houston, ett av flygplatshotellen alldeles intill Houston George Bush Intercontinental Airport.
Vi åt middag tillsammans och lyssnade till Tom ”FatHead” Naugton’s presentation (Roast) av årets föreläsare. Monique ”Lifezone” Forslund tog en rolig bild när Andreas ”Kostdoktorn” Eenfeldt skulle presenteras.
På morgonen efter blev vi som grupp transporterade med chartrade bussar ner till hamnen i Galveston, en dryg timmes resa.
För den som gillar när det är enkelt att resa kan man alltså flyga till Houston, ta in på hotellet kryssningskommittén rekommenderar och sen bara följa med strömmen tills man är tillbaka på samma hotell en vecka senare.
Så var vi då tillbaka till min fråga?
Blir det en tredje kryssning för mig och min man 2013?
Ja, det lär vi ju få återkomma till framöver.
Om någon är intresserad kan jag lägga upp en resumé från årets kryssning?
Tack för att du läste, välkommen tillbaka
På ett sätt skulle jag vilja åka, jag med! Det är dessa kontakter som är så givande! Och kul, förstås ;D
Utdelningen av resorna för oss andra har varit enorm! Du har ju fått det senaste inom LCHF, inspiration och inte minst LCHF-kaffet. Du delar med dig och förklarar för oss som inte fattar eller kan.
Fick jag bestämma åker du med resan betald av t ex tidningen, eller svt eller folkhälsoinstitutet!
Hoppas du vill vara vår utsända reporter (och samtidigt få lite välförtjänt rekreation).
Tack Åsa :-), det låter ju lysande att få en extern sponsor. Hoppas de nappar. Om tidningen betalar blir det mindre i lönekuvertet, så det är bara att välja :-).
Självklart VILL jag åka, det har hittills gett så mkt.
Mr Bullet Coffee himself kommer med på nästa kryssning. Tänk att få träffa honom och berätta om vilken succé det blivit.
Pingback: Welcome Kim Eidson | Vägen till 65
Det här är verkligen något som jag vill göra. Jag hoppas att jag kan åka med för det hade varit underbart att få vara med där det händer. Kan man ta med barn? Mina barn är två exemplariska lågkolhydratsbarn. 😉
Det finns mycket aktiviteter för barn 🙂
Jag och Per hade med våra tre barn (6, 9, 12) på årets kryssning och det gick galant. Carnival var väldigt barntillvänt med barnvänlig personal, och det gick att hitta kolhydratreducerade alternativ på maten. Det fanns barnklubbar från 2-år upp till tonåren, dock engelskspråkiga, vilka mina mindre barn gillade. Min äldste son tillbringade mycket tid i vattenrutschbanorna …
Nackdelen är att man har mindre tid att umgås informellt vuxna emellan med alla intressanta kryssningsdeltagare före, mellan och efter föreläsningarna, vilket var en stor behållning första året jag åkte.
Oj, det làter jàttedyrt med 13.000 kr fòr en vecka, men du borde vàl kunna àka pà uppdrag av Lchf-tidningen eller nàgot sàdant. De som talar pà kryssningen betalar vàl ocksà mindre fòrmodar jag. Men fòr en ”vanlig” làter det pà tok fòr dyrt fòr bara en veckas ”semester”. (Ar alla valkomna eller bara de som jobbar med lchf?)
Anne, alla är välkomna och alla betalar fullt pris. Talarna gör detta på egen bekostnad och fritid. Det som är så roligt är att många fler ”talare” kommer och är med hela veckan. I år var tex Mary Vernon, Fred Hahn och Michael Fox med utan ordinarie talartid. De hade talartid 2011.
Vad en semester får kosta är väldigt individuellt. Det är inte dyrare att åka till USA och vara med på detta än att åka ”all inclusive” till Thailand som många av våra bekanta gör. I år lyckades jag få ner flygresan till 5000 kr, men det vet man inte i förväg. Vi passade också på att göra en längre bilresa före kryssningen, så egentligen var vi borta 15 dagar. Under den resan gjorde vi en del skor- och klädinköp som var betydligt billigare (och roligare) än om vi gjort dem i Sverige. Bila och leva i USA är billigare än i Sverige.
Vi pratar om att avsätta 35 kr var om dagen under ett år och det klarar vi, om inte annat har vi tjänat in det flera gånger om på LCHF-maten.
Làter i alla fall jàtteintressant!
Intressant att se/läsa lite om hur det kan se ut både innan och under kryssningen. Ska läsas när jag har mer tid!
Jag tyckte det var givande att åka på kryssningen, men man bör, som Margareta skriver planera innan för att få ut mesta möjliga av resan. Även om man planerar att göra utflykter så är det bra att kolla vad man vill göra. Annars kan det lätt bli att man blir kvar i hamnen.
Man ska inte tro att man får se så mycket av länderna man besöker och inte heller av båten ( skeppet). Dagarna ombord är fyllda av föreläsningar. Bra sådana. Man knyter trevliga kontakter och kommer hem inspirerad !
Det som, för min del, talar emot att åka igen är att kryssningen är just tidpunkten. I maj. Vi kom efter med trädgården hemma och har liksom inte kommit i kapp. Min man kände sig låst att vara på en båt, men det bekom inte mig.
Vi hade hytt med balkong och det är absolut att rekommendera! Att sitta där på morgonen före frukost eller efter middagen iklädd de härliga badrockarna, ja det var härligt!
Så om nästa års kryssning vore aktuell, får jag tyvärr åka själv.
Vi kom också efter med trädgården – men jag tänkte att om man bara kör kryssningen och inte är borta flera veckor när man ”ändå är i USA”… 🙂
Jag är tyvärr ganska tveksam till om det blir någon resa 2013. Det vore trist att missa men samma vecka är det ett spelkonvent jag besökt varje år sedan 1985(ca) och vi planerar som vanligt att arrangera en större grej.
Om det blir kryssning kommer jag förmodligen bestämma mig _väldigt_ sent. Men som sagt, det vore riktigt kul att åka igen. Jag trodde inte jag skulle trivas med att vara ”inlåst” på en båt men med alla föreläsningar och trevliga middagar så var det inget problem…
Beslutsångest är bara förnamnet…
/Tommy